Metody i techniki badań pedagogicznych
Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się poprawne
zastosowanie poszczególnych metod i technik badawczych.
Publikacja jest adresowana szczególnie do studentów studiów pedagogiki i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych, podejmujących prace badawcze dotyczące szeroko rozumianej problematyki pedagogicznej. Może być przydatna także w pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych.
Odpowiedzialność: | Mieczysław Łobocki. |
Hasła: | Metodologia Pedagogika Podręcznik |
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011. |
Opis fizyczny: | 331, [1] strona : tabele, wykresy ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia na stronach 321-[332]. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje dydaktyczne. |
Dziedzina: | Edukacja i pedagogika |
Powstanie dzieła: | 2000 r. |
Odbiorcy: | Szkoły wyższe. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- Rozdział I. Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych
- 1. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka
- 2. Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych
- 3. Problemy badawcze i kryteria ich poprawności
- 4. Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych
- 5. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych
- 6. Etapy badań pedagogicznych
- Rozdział II. Obserwacja
- 1. Pojecie obserwacji i jej klasyfikacji
- 2. Warunki i zalety poprawnej obserwacji
- 3. Przedmiot obserwacji
- 4. Techniki obserwacji standaryzowanej
- 5. Techniki obserwacji niestandaryzowanej
- 6. Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji
- 7. Granice poznawcze obserwacji
- Rozdział III. Metoda szacowania (skale ocen)
- 1. Ogólna charakterystyka metody szacowania
- 2. Rodzaje skal ocen
- 3. Konstruowanie skal ocen
- 4. Błędy popełniane przy ocenianiu
- 5. Źródła błędów w ocenie
- 6. Sposoby zapobiegania błędom w ocenie
- Rozdział IV. Eksperyment pedagogiczny
- 1. Określenie eksperymentu pedagogicznego
- 2. Techniki eksperymentalne
- 3. Użyteczność badań eksperymentalnych
- 4. Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych
- 5. Błędy w badaniach eksperymentalnych
- 6. Przykład eksperymentu pedagogicznego
- 7. Badania quasi-eksperymentalne
- Rozdział V. Testy osiągnięć szkolnych
- 1. Określenie testów osiągnięć szkolnych
- 2. Rodzaje testów osiągnięć szkolnych
- 3. Cechy testów osiągnięć szkolnych
- 4. Przegląd zadan tekstowych
- 5. Zasady i warunki układania zadan twkstoweych
- 6. Ilościowa analiza zadan tekstowych
- 7. Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych
- Rozdział VI. Metoda socjometryczna
- Charakterystyka metody socjometrycznej
- Klasyczna technika socjometryczna
- a. kryteria socjometryczne
- b. sporządzanie tabeli socjometrycznej
- c. graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego
- d. ilościowe opracowanie danych socjometrycznych
- 3. Nietypowe techniki socjometryczne
- 4. Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej
- Rozdział VII. Analiza dokumentów
- 1. Rozumienie analizy dokumentów
- 2. Rodzaje dokumentów
- 3. Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora
- 4. Przegląd technik analizy dokumentów
- 5. Analiza rysunków
- 6. Mocne i słabe strony analizy dokumentów
- Rozdział VIII. Metoda sondażu
- 1. Określanie metody sondażu
- 2. Wymagania stawiane metodzie sondażu
- 3. Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych)
- 4. Techniki metody sondażu
- a. Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety
- b. Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu
- 5. Źródła błędów w badaniach sondażowych
- Rozdział IX. Metoda dialogowa (rozmowa)
- 1. Charakterystyka metody dialogowej
- 2. Warunki poprawności metody dialogowej
- 3. Techniki metody dialogowej
- 4. Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy
- 5. Błędy stosowane w metodzie dialogowej
- Rozdział X. Metoda biograficzna
- 1. Opis metody biograficznej
- 2. Z historii metody biograficznej
- 3. Odmiany metody biograficznej
- a. metoda monograficzna
- b. metoda indywidualnych przypadków
- 4. Zalety i wady metody biograficznej
- Zakończenie
- Bibliografia
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)